pondělí 21. ledna 2013

Stephen Chbosky - Ten, kdo stojí v koutě

V originále The perks of being a wallflower

Knížku jsem začal číst, protože chci vidět film, který byl podle toho natočen. Film má vyjít v ČR jen jako DVD (v kině vůbec nebude, nechápu, páč podle hodnocení csfd.cz má být super!). Původně jsem ani nechtěl číst tu knížku a film jsem chtěl vidět jen kvůli Hermioně, pokud bude mít víc jak 60% hodnocení :D. Pak koukám, film patří mezi top a i knížka patří mezi top knihy dle hodnocení na amazonu, tak jsem si knihu musel koupit a přečíst...

Kniha je zajímavá už svým stylem, ve kterém je napsaná. Je to příběh ve formě dopisů od hlavní postavy Charlie neznámému příjemci. Zatím jsem žádný takový styl nečet, ve škole jsme se učili o Utrpení mladého Werthera, že je také psán jako dopisy.
Příjemcem těchto dopisů je zřejmě rozvážný člověk, který Charlie sám nezná, ale slyšel o něm zmínku během konverzace dvou spolužaček. Myslím, že byl hodně podobný jako sám Charlie. Ale to není důležité.
Charlie (C.) nastupuje poprvé na střední školu. Je mu na začátku knihy 16 let a celá kniha popisuje jeho první rok na střední. C. je introvert, zpočátku nemá žádného kamaráda, to je také jeden z důvodů, proč začal psát tyto dopisy. Postupně se však seznámí s Patrickem a jeho sestrou Sam. Později se z nich stanou C. nejlepší kamarádi s tím, že C. je zamilovaný do Sam, ale ta mu řekla, že ne-e.
V knize je popsán snad vše, co může zažít středoškolák. C. na jednu stranu je hoch, který se hned rozbrečí (zdá se mi to divné, ale C. brečí skoro v každém dopise :D), na druhou stranu se umí brát a není nijak šikanován ve škole. V knize jsou popsány i stavy po LSD nebo po trávě. Zasahuje i do homo témat, kdy z Patricka se vyklube gay a tak. Samozřejmostí jsou parties & girls with boys.
Stranou nezůstává ani C. rodina. C. sestra je v posledním ročníku střední a náležitě si to užívá ve škole i mimo ní, až nakonec musí na potrat. C. bratr hraje americký fotbal na VŠ, takže zde nejsou až tolik příhod s ním. C. matka s tátou jsou na tom podobně. C. teta Helen je ale často zmiňována, jak ji C. má hodně rád apod., ale ten konec to zabil :)
Jako každá správná kniha obsahuje hodně odkazů na další knihy a songy. C. chce být spisovatelem, proto mu jeho učitel dává číst knihy a pak má o nich psát eseje. Taky rád poslouchá muziku a kouká se s rodinou na filmy.
Pokud bych měl shrnout knihu, tak děj není nijak super napínavý. Zajímavější je styl, jakým je děj napsaný. C. je velmi naivní kluk, proto často nechápe a nejde si za svým cílem. Hodně přemýšlí a občas má i zajímavé názory, ale ne zase nijak super zajímavé, za to docela vtipné.

Části, které se mi líbily

datum 1.ledna 1992 (hlavní postava Charlie je v transu po LSD)
A Mark, ten kluk, co mi to dal, se najednou objevil a koukal se na nebe a řekl mi, abych se podíval na hvězdy. Tak jsem se podíval nahoru a stáli jsme pod tou obrovskou klenbou jak v takové té skleněné kouli, co v ní sněží, a Mark řekl, že ty krásné bílé hvězdy jsou ve skutečnosti jenom díry v té černé klenbě, a když jdeš do nebe, to sklo se rozbije, a nezbude nic než nedozírná hvězdná bělost, která je jasnější než cokoliv jiného, a přesto tě z ní nebolí oči. A nebe bylo nesmírné a širé a průzračně tiché a já jsem si připadal maličký.

25.prosince 1991
Když jsem šel nahoru do tátova dětského pokoje a prohlížel jsem si staré fotografie, začal jsem přemýšlet o tom, že byla doba, kdy to nebyly jen vzpomínky. Že někdo opravdu udělal ty fotografie a ti lidé na nich byli zrovna po obědě nebo tak něco.

9.února 1992
Říkala, že dívce jako M.E. bys neměl říkat, že je hezká. Měl bys jí spíš pochválit šaty, protože to, jak se oblékla, je její volba, zatímco obličej si nevybrala.

11.května 1992
A jednomu klukovi říkali "Tonda Honda", protože ho prý na nějaké pitce přistihli, jak masturbuje.

2. června 1992 (Charlie vypráví o části z knihy Zdroj, která se mu líbila):
"Zemřel bych pro tebe. Ale nebudu pro tebe žít."

16.června 1992
Hrozně moc mámu miluju. I když si nejsem jistý, jestli není trochu staromódní říkat něco takového. Myslím, že až budu mít příště narozeniny, koupím jí dárek. Myslím, že by se z toho měla stát tradice. Děti by ode všech dostaly dárky a samy by taky jeden koupily svoji mámě, za to, že tu je. Myslím, že by to bylo pěkné

16. června 1992
"Má to 32 nohou a 1 zub. Co je to?"
"Fronta na pracák v Západní Virginii."

23.srpna 1992
Myslím, že kdybych měl někdy děti a ty by byly nespokojené, nikdy bych jim nevykládal o tom, jak v Číně strádají a takové věci, protože to nic nezmění na tom, že nejsou spokojené. A i když je na tom třeba někdo daleko hůř, nic to nezmění na tom, že ty jsi na tom zrovna takhle. Dobře nebo špatně.

Hudba a filmy z knihy, které možná zčeknu:

The Smith - Asleep
Fleetwood Mac - Landslide
Život je krásný
Mr.Mister - Broken Wings
Harold and Maude

V jedné části (2.února 1992) je zmíněno to, že hlavní postava čte knihu od Burroughs - Nahý oběd. Ze zvědavosti jsem to googlil a ukázka mě dost zarazilla. Více paradoxní je fakt, že kniha je považována za jednu z nejlepších literárních děl 20.století. Made me sick.

Žádné komentáře:

Okomentovat