středa 13. února 2013

Sydney trip

Tento týden jsem si udělal svůj první australský vícedenní výlet. Vybral jsem si Sydney, protože letenka byla nejlevnější a chci se tam podívat tak či tak.

Protože let do Sydney měl být v 8:25, musel jsem vstávat už v 4:30, abych se mohl patřičně připravit a vyrazit vlakem. Protože jsem jel poprvé vlakem, tak jsem nechtěl níc nechat v náhodě a jel jsem i o trochu dřívějším vlakem. Problémy nenastaly žádné. Jen musíte počítat s tím, že jídzné je poněkud dražší na letiště, okolo 20$ jedna jízda. Používá se k tomu go card, takže je dobré nabít si ji patřičným počtem peněz. Ušetřit se na tom moc nedá, páč letiště je daleko jaxvině a zastávky, které by stály za normální cenu MHD, jsou taky daleko jaxvině, takže pěšky by to nešlo. Chválihodné je snad to, že mají ve vlaku wifi zdarma. Každopádně jsem na letiště dorazil brzy, chvíli mi trvalo, než jsem našel zapadlej check-in pro Tiger Airways.

Letadlo Tiger Airways byl normální letadlo s normálními prostory na nohy a se záchody v ceně. Občerstvení se dalo dokoupit, ale třeba čínské nudle stály 4$. Samozřejmě jsem si nekoupil nic. Ani nebylo moc potřeba, když cesta trvá jen hodinu a půl.

Při letu do Sydney je nejlepší sedět u okna, protože uvidíte celé Sydney ze vzduchu. Znáte ten pocit, kdy vidíte celý Sydney i se všemi jejími památkami ze vzduchu ve slunečním světle? Pokud ne, tak je to něco, co se nedá popsat slovy.

Pro dopravu z letiště v Sydney do města už se dá výrazně ušetřit, pokud zvládnete jít tak 20 min pěšky k dalšímu vlakovému nádraží Mascot Station. Ušetříte asi 12$ za jednu jízdu a jízdné bude stát 3,6$ do centra, a to už se vyplatí. Vlakem do centra je to tak 10 min. Já jsem měl ale štěstí. Když jsem dorazil, letištní vlaky nefungovaly, a tak jezdily náhradní busy z letiště do centra zdarma :) To se však už asi nestane.

Hostel jsem si objednal přes hostelworld.com ve čtvrti Glebe. Stačilo zaplatit 10% z celkové částky, zbytek se platilo na místě, vše proběhlo bez problémů. Po rezervaci vám ještě z hostelu pošlou nějaké další informace o tom, jak se dostat do hotelu a kolik vám zbývá zaplatit. Na hostelworld.com psali, že je to dobré místo, pokud chcete klid. A byla to pravda. Klid byl však moc velký. Spolubydlící jsem měl týpka z Chicaga, kterej má 2 práce v Sydney a tak chodí do hostelu jen spát. Ostatní spolubydlící se střídali, většinou také jen spali. Ostatní také jen popíjeli vlastní pivo na zahradě a to bylo takové nudné. Ale dobře jsem se vyspal, to je fakt. A pokoje i sprchy i záchody byly docela čisté. A snídaně "zdarma" byl jen reklamní trik. Snídaně měl být v 8:00. Když jsem tam přišel v 8:00, mléko ani toasty už nebyly, takže jsem nakonec musel jít si nakoupit snídani. Další dny už jsem ani nešel na snídani, ale přispal jsem si.

Počasí jsem také nevychytal nejlépe. Když jsem přijel, bylo hezky slunečno. Vydrželo to skoro celé odpoledne. Pak začlo přšet jaxvině. Další dny už se nesly v duchu ve dne oblačno až zataženo, v noci zataženo, takže ani jsem se nevykoupal v moři. A když pršelo, tak i foukalo a občas mi v mysli vyvstala vzpomínka na bundu nebo mikinu. Takže doporučuji buď vychytat počasí (což není skoro možné, u moře se počasí mění eins zwei), nebo vzít si deštník a mikinu.

Hned první den odpo jsem zkoukl Opera House. Dobré na Sydney je, že ty významné památky jsou docela blízko. V Opera House je k tomu zdarma wifina. Cestou zpátky jsem prošel Darling Harbour, což je molo, kde se hezky chodí a dá se i sedět a jen tak chillovat. Lemují je obchody, Madame Tussaud, Svět ryb a zvířat a podobné věci.

Druhej den jsem zašel na free city tour, který začíná denně od 10:30 a od 14:30 před Customs House na Circular Quay. Circular Quay je místo, odkud odjíždí všechny ferry, je tam vlakové nádraží i busy. A taky Opera House. Customs House je knihovna, kde je net zdarma. Na tour přišlo jen 6 lidí, ale přesto se mi hodně líbil. Dozvěděl jsem se spoustu zajímavých věcí. Třeba že architekt Opera House ho nikdy neviděl a Opera House je stavba předražená asi 14x a jeho stavba trvala taky asi 10x víc než v plánu. Nebo že nejstarší barák v Sydney je z roku 1816. Nebo že Australani nejí klokany tak často, jak se může zdát. Protože je to "free" tour, na konci se musí dát průvodci dýško podle výkonu a podle možností. Dal jsem průvodci 10$.

Odpo jsem zašel na Harbour Bridge. Na Harbour Bridge se dá jít i po železné konstrukci úplně nahoru, ale výstup stojí od 150$ výše podle denní doby. Max. je 300$ při východu slunce, protože je to nejvíce romantické. Aspoň to tak tvrdil průvodce, který tam taky nikdy nebyl, přestože je ze Sydney. Já si vybral jen cestu pro obyčejné chodce a i tento výhled byl úchvatný. Den jsem zakončil tím, že jsem si dal jogurt v Darling Harbour.

Třetí den se nesl ve znamení Muzea současného umění a Manly. Den jsem začal tím, že jsem snědl pečivo ze supermarketu v Darling Harbour. Dopo jsem zašel do Muzea současného umění, který náhodou také stojí na Circular Quay. Vstup do muzea je zdarma a je tam i wifina zdarma. Výstavní prostor čítal 2 patra a další prostory, které však už nebyly zdarma, takže jsem tam pochopitelně nešel. I tak mi prohlídka trvala skoro 2 hodiny. Nicméně se mi vící líbí Muzeum současného umění v Brisbane.

Po muzeu jsem si koupil lístek do Manly, což je část Sydney, která leží přímo u moře. Koupil jsem si lístek na ferry za 14,4$ zpáteční. Cesta ferry trvá 30 min a na lodi je samozřejmě net zdarma, každopádně nebylo moc času na prohlížení, protože jsem musel fotit skvělý výhledy z lodi.

Na Manly jsem zašel do knihovny počkat na K. Net v knihovně v Manly bylo na heslo, naštěstí jsem jedno takové heslo našel na papírku na stole, kde jsem seděl, takže jsem se zase připojil. Manly je klidná oblast hned u moře, takže jsem viděl i moře a lidi surfovat. Na koupání bylo ale dost hnusně, proto moc lidí se nekoupalo.

Cestou zpátky jsem si počkal na tmu v Sydney. V Sydney se stmívá podobně jak v Praze v létě, až někdy po osmé hodině, ne jako v Brisbane, kde se stmívá už okolo 18:30. Určitý podíl na to má i letní čas, který se uplatňuje v Sydney, ale v Brisbane ne. Doporučuji si počkat na noční Sydney, nabídne vám super scénérie, které se nedají popsat ani zachytit jinak než na vlastní oči.

Poslední den jsem ráno šel do Haymarket, což byla čínská tržnice. Zde prodávali všechno možné. Nejlepší byly suvenýry, kdy tričko s potiskem Austrálie, potažmo Sydney, stálo asi 5x méně než v kamenných obchodech. Stejně to bylo i s ostatními věci. Nevím, jak je to s tou kvalitou, ale typoval bych tu samou kvalitu. Takže suvenýry bych doporučoval nakoupit tu.

Celkově mi trip vyšel na cca 400$ včetně letenky a ubytování. Mohl jsem ale ušetřit a vyšlo by mi o dost méně, kdybych (kromě toho, že bych vůbec nejel):
  • zbytečně neobjednal check-in zavazadlo, který jsem stejně neměl - 57$
  • zbytečně nerezervoval místo v letadle (mohlo mi být automaticky přiděleno) - 5$
  • nejezdil vůbec busem, zde doporučuji najít hostel blízko trasy busu, který jezdí free - 4,75$
  • vařil si vlastní jídlo - co já vím kolik, ale tuhle položku bych stejně nechtěl šetřit, jsem na dovolené
  • objednal si levnější hostel - můj stál 25$ na noc, myslím, že lze objednat i hostel za 19$ nebo méně nebo vzít si couchsurfing zdarma, ale já jsem nechtěl

Co jsem naopak ušetřil:
  • cesta busem z letiště do centra a zpátky jsem ušetřil za cestu do centra, kdy bus byl zadarmo, a cestu tam jsem vystoupil o zastávku dříve a ani ne 2km došel pěšky, což mi celkově vyšlo na 3,6$
  • internet - neobjednal jsem si internet v hostelu, což by mi stálo za 3 dny 10$, not a big deal, ale stejně jsem tam jen spal. Využíval jsem internet na VŠ (eduroam), nebo wifi zdarma, což bylo hlavně v knihovnách.

Co se mi líbí na Sydney oproti Brisbane:
  • památky - je tam toho více ke shlédnuté, scenérie města s Opera House a Harbour Bridge je neuvěřitelný, musíte to vidět na vlastní oči
  • bus zdarma - jezdí o mnohem větší kolečko než v Brisbane. V Brisbane člověk sotva usadí a už bus obkrouží kolečko.

Co se mi líbí na Brisbane oproti Sydney:
  • cena -  v Brisbane mám MHD zlevněné, v Sydney bych musel být studentem VŠ v NSW (New South Wales), možná i ostatní věci jsou trochu dražší, ale to jsem nijak výrazně nezpozoroval
  • počasí - v Brisbane svítí sluníčko skoro furt a je tu teplo, v Sydney furt pršelo a foukalo jaxvině
  • čistota - protože má Sydney asi 2x víc obyvatel než Brisbane (4mil a 2mil.), tak Sydney bylo asi 2x špinavější. Viděl jsem 2x exkrementy se válet po zemi, občas i přilepené žvejkačky. V Brisbane jsem zatím nic takového nezpozoroval, ani ty žvejkačky, což se velice divím. Ale i tak Sydney je asi milionkrát čistčí než Praha (nechci urážet Prahu, ale spíše poukázat na tu super čistotu tady)
Doporučení pro lepší výlet do Sydney: 
  • letět s Tiger Airways, ale při rezervaci letenky si dát větší pozor
  • v Sydney jet z letiště do centra z vlakové zastávky Mascot station, ne přímo z letiště
  • vychytat počasí nebo vzít si deštník a mikinu
  • bydlet někde blízko trati busu zdarma a ušetřit za MHD
  • jet tam přes čtvrtek, kdy mají obchody otevřeno do 9:00 pm a i bus zdarma krouží do 9:00 pm, jinak jezdí jen do 3:30 pm, nebo o víkendu, kdy jezdí bus zdarma do 6:00 pm, ale zase obchody zavírají brzy
Každopádně nelituji těch peněz, co jsem utratil, mohl jsem utratit víc, kdybych chtěl. Byl jsem v Sydney. Dámy a pánové, nechci vás urazit, ale kdo vás to má?

tl;dr: byl jsem v Sydney na 4 dny, letěl jsem letadlem Tiger Airways, bydlel jsem v hostelu Glebe Village

Žádné komentáře:

Okomentovat