středa 12. srpna 2015

Mnichov - ubytování

Po nalezení práce je důležité sehnat bydlení. Jelikož budu pracovat v blízkosti Olympijského parku, tak jsem chtěl sehnat nějaké místo, které nebude od kanclu dál než 30 min MHD, protože čas jsou peníze.
Jako první jsem našel nějaké servery, kde jsou inzeráty s bydlením. Několik jsem jich našel:

wg-gesucht.de - asi nejlepší server, který jsem našel. Inzeráty tam přibývají po desítkách denně, a to i o víkendu. Lze tam hledat dům, velký byt, 1-pokojový byt i sdílený byt. U sdíleného bytu lze vymezit, pro jaké pohlaví je místo v bytě určen i kdo s vámi bude bydlet. A také cena je tu nejpřehlednější, o tom ještě pohovořím.

immobilienscout24.de - hodně bytů, ale hodně jsou od agentur. Pokud najdete byt od agentury, často jim musíte platit nějaké provize od 1-3 nájmů, což je docela hodně. Navíc nenabízí takové možnosti hledání a uvedená cena není finální.

facebook fóra - není tu tolik nabídek a většina jsou v němčině. A jsou hodně rychle zabrané. Výhodou je, že vidíte, kdo vám byt nabízí, jaké má přátele, zájmy apod. Také uvidíte, s jakou rychlostí jsou lepší byty zabrané v Mnichově. Nejlepší je tohle fórum: Wohnungen in München -provisionsfrei-

Toytown Germany fórum - hodně málo nabídek a většinou rychle obsazené. Hodně užitečný je však samotný web, kde můžete si přečíst o životě v Německu, co znamenají slova při hledání bytu, na co si dát pozor apod.

Craiglist - s tímto serverem mám negativní zkušenost při hledání bytu. Je tu minimum nabídek, některé však vypadají velmi lákavě a cenově více než přijatelně na Mnichov. Na jednu jsem zareagoval. Odpověď přišla velmi brzy a byla poměrně důvěryhodná. V odpovědi se vyskytovaly nějaké obecné otázky jako jestli mám zvířata, kolik lidí bude žít se mnou a jaký mám plat. Něco jsem odpověděl a navíc jsem se zeptal pronajímatele na nějaké další věci.
Chvíli po odpovědi hned přišly dva emaily. Ten první chtěl zaplatit kauci na Western Union. Vypadal také důvěryhodně, kauci mám vložit na své jméno a pak si půjdeme s pronajímatelem vyzvednout tu kauci osobně a předá i klíče od bytu. Prý se to musí takhle udělat, protože pronajímatel bydlí v Berlíně a nechce zbytečně jezdit do Mnichova. Ve druhém emailu byly odpovědi na moji otázku. Ptal jsem se i na to, proč je ta cena tak podezřele nízká. Odpověď zněla, že pronajímatele nezajímá tolik peníze a chce někoho, kdo by pečoval o byt. Seems legit. Ale protože chtěl peníze, tak jsem si ho vygooglil a zjistil jsem, že je to scam. Tak jsem mu napsal a poslal odkaz na ten scam a už se neozval. Škoda, kdyby po mně nechtěl prachy, tak bych mu i věřil.
Každopádně teď jsem koukl na craiglist a je zaplaven podezřelými nabídkami od tohoto scammera, takže pozor. Pokud jsou ceny podezřele nízké a hlavně pokud chce dotyčný jakýmkoliv způsobem prachy dopředu, tak se skoro jistě jedná o scam.

Ceny bytů

Jak jsem se předtím zmínil, v inzerátech mohou být 2 druhy cen. Prvním z nich je kaltmiete a je to cena jen za holobyt, bez teplat či vody či internetu či odvoz odpadků apod. Je to něco jak cena výrobků bez DPH. Vypadá to hezky jako reklama, ale za ty prachy to většinou nedostanete. Tahle cena je uváděna na serveru immobilienscout24. Po rozkliknutí na nabídku uvidíte skutečné peníze, co musíte zaplatit. Neviděl jsem snad žádný inzerát, který by nabízel možnost za tuto cenu pronajímat byt, že byste si mohli plyn, vodu, teplo atd. si zařídit sami na své jméno.

Druhou cenou je warmmiete. Tohle je už skutečná cena, kterou zaplatíte pronajímateli a můžete bydlet. Je v tom zahrnuto inkaso a občas i internet, je nutné si o tom přečíst v popise. Tahle cena je uváděna ve wg-gesucht.de

Jak jsem hledal byt

Jako první jsem reagoval na inzeráty přes zmíněné portály. Vybral jsem jen ty, které mi vyhovovaly, tzn. byly max. 30 min MHD od místa práce, k pronájmu dlouhodobě a cena pod 1000 eur měsíčně, čím níž tím líp. Po 4 dnech jsem zareagoval na 30 inzerátů, 28 z toho jsem našel na zmíněném serveru wg-gesucht.de. Reakce jsem psal v angličtině, kde jsem krátce pohovořil o sobě, co budu dělat apod. a že chci na delší dobu byt a chtěl bych si prohlédnout byt před pronajmutím. A zpátky mi přišly 4 odpovědi, z toho jedna odpověď asi až po týdnu. Na 3 jsem byl se osobně podívat. Z jednoho se mi druhý den ozvali, že ne. Z druhého bytu mi slíbili, že se do týdne ozvou, už přes týden pryč a furt nic. Tak jsem vzal nakonec ten třetí byt, který byl na nejlepší lokalitě (olympijská vesnice přímo u metra), ale také nejdražší.
Hledání bytu v Mnichově je ohromně těžké, pokud sem přijíždíte jako cizinec. A pokud neumíte německy, tak si myslím, že situace je ještě více ztížena. Pronajímatel tu požaduje na české poměry dost dokumentů, některé z nich nemůžete mít, pokud jste nežili v Německu. Ty, které můžete mít, a které se standardně požadují, jsou CV (nebo Facebook nebo něco napsat o sobě), pracovní smlouva a platy za poslední 3 měsíce. Jiné dokumenty, které se požadují a jako cizinec nemáte, jsou reference od předchozích pronajímatelů (asi německých, česky to nepůjde) a Schufa osvědčení. Schufa se požaduje skoro u každého druhého inzerátu. Je to něco jako osvědčení o bezdlužnosti, ale když jste nikdy nežili v Německu, nemůžete to ani mít.
Když jsem byl si prohlédnout byty, tak u toho prvního říkal týpek (nájemce), že se o byt zajímá 7 lidí (1+kk+místo k parkování za 800 eur měsíčně). Ten druhý byt taky podobný počet. Nájemkyně druhého bytu také dodala, že na inzerát odpovědělo během 2 dnů přes 50 lidí (spolubydlení 1 pokoj za 550 eur měsíčně)! O třetí byt se zajímali jen 4 lidi.
Byt, který jsem si nakonec vybral, je také 1+kk. Navíc má i balkón s výhledem na olympijský park. Prý lze z balkónu poslouchat koncíky (nájemce tam poslouchal AC/DC a nějaké další skupiny) a školku. Je plně vybaven (i gauč tam je). Nevybavené byty v Německu většinou nemají sporáky, jen z nich trčí dráty ze zdi! Hned dole u vchodu jsou supermarkety, obchody a restaurace. Do práce na MHD to budu mít 18 min a na kole asi 10 min. V ceně mám poplatky za vodu, elektřinu, teplo, odvoz odpadků a internet, ještě musím platit televizní poplatek (asi 18 éček měsíčně, i když nemáte TV). Pračky a sušičky jsou společné pro celý barák a stojí to asi 2 éčka za praní.
Samozřejmě za byty se požadují kauce 1-3 nájmy. Ty se vám na konci vrátí zpět, ale i tak je to velká suma, kterou musíte vynaložit, abyste mohli vůbec začít bydlet v Mnichově.

Žádné komentáře:

Okomentovat